ANNA PLAZA
“No ve d’un pam, no ve d’un pam…”, cantava la Trinca. Però si es tracta de vies sí que ve, sí que ve d’un pam! Ample de via ibèric: 1,66 metres. Ample internacional: 1,43. Una mica més de vint centímetres que ens estan fent anar de corcoll. I espera’t.
Al segle XIX, a les espanyes, i també a Catalunya, no van tardar gaire a adonar-se que això d’haver apostat per un ample de via diferent de la resta d’Europa no acabava de ser un bon invent. Ai las! 150 anys després encara en paguem les conseqüències. I ves si no, què és això del tercer fil, sinó un intent a la desesperada d’arreglar un nyap del passat?
Fa prop de quinze anys se’n va començar a parlar com d’una alternativa ràpida per poder donar sortida a les mercaderies en ample internacional cap a Europa. Port i químiques van apretar, perquè temien que el projecte per fer una nova línia trigaria massa temps i volien una solució per al mentrestant. Les obres es van adjudicar el 2013. Ja llavors se li van començar a veure les orelles al llop. Tothom demanant que fos una solució provisional i que, en paral·lel, s’anés treballant en la definició d’una línia de mercaderies lluny de la línia de costa.
Han passat dotze anys i encara no tenim ni una cosa ni l’altra, si bé es comença a veure la llum al final del túnel del tercer fil. Almenys això espero perquè aquest remaleït projecte ha mantingut tallada la circulació de trens entre Tarragona i Sant Vicenç durant cinc mesos. Cinc mesos de tortura xinesa per als usuaris que depenem del tren. He arribat a trigar dues hores de Vila-seca a Torredembarra.
En el moment d’escriure aquestes ratlles només queden dues setmanes perquè s’acabi el tall. Després el futur és incert. Quedaran treballs per fer, segurament talls puntuals i uns horaris nous, que ningú s’ha molestat a comunicar. I quan tot estigui acabat, inauguraran feliços el tercer fil. I els trens de passatgers hauran de compartir vies amb molts més trens de mercaderies, amb tot el que això comporta. En sentirem a parlar. Els que viviu al costat de les vies, ja us planyo.