TECNONEWS / AMIC – 12/5/2024
En els últims anys, TikTok ha experimentat un creixement exponencial, especialment entre el públic més jove, a causa del seu contingut. No obstant això, ja no és només una plataforma d’entreteniment, sinó que també és una font d’informació.
Encara que TikTok és conegut pels seus balls virals, actualment, molts menors ho utilitzen com un motor de cerca, substituint a eines com Google. De fet, segons un estudi recentment publicat per Adobe, el 64% dels joves usa TikTok com a cercador d’informació, de receptes o com a consultor de dubtes.
No és cap casualitat que sigui TikTok la xarxa social que estigui propiciant aquest canvi. L’últim informe anual de Qustodio, ‘Néixer en l’era digital: La generació de la IA’, revela que els menors espanyols dediquen a TikTok més d’una hora i mitja diària, gairebé dues hores en l’àmbit global, la qual cosa la converteix en la xarxa social més utilitzada.
A què es deu aquest canvi?
Els experts de Qustodio expliquen que el seu augment de popularitat com a motor de cerca neix per la capacitat de TikTok d’oferir informació ràpida i precisa. De fet, igual que altres cercadors, utilitza un algorisme personalitzat. Això implica que, en funció de les interaccions de l’usuari, es mostra contingut que s’adapta als interessos i necessitats de cadascun. Això s’aconsegueix arran de veure vídeo rere vídeo.
A més, darrere d’aquesta gran quantitat de contingut hi ha persones reals, la qual cosa transmet una sensació més pròxima que si es posen a buscar informació en webs que no tenen aquesta personalització. També, permet tenir una interacció. Veure a la gent tastant menjar, anant a un lloc o explicant el significat d’alguna cosa en menys de 60 segons és més dinàmic de llegir informació des d’una pàgina. No obstant això, els joves també han de tenir en compte que es poden trobar amb informació errònia o falsa com en qualsevol altra plataforma. La ràpida i fàcil difusió de contingut afavoreix la propagació de faules.
TikTok vs TikTok Lite
A part de la ja coneguda xarxa social, al març es va llançar una nova aplicació a Espanya i França anomenada TikTok Lite. Es tracta d’una plataforma similar a TikTok en la qual els usuaris guanyen recompenses veient vídeos, convidant a persones, o posant-se en ella cada dia, per la qual cosa, la seva inclusió planteja seriosos dubtes sobre el seu funcionament. Encara que l’edat mínima per a usar-la és de tretze anys i solo les persones majors d’edat poden participar en el programa de recompenses, la Unió Europea ha intervingut i ja ha prohibit el seu ús en aquests dos països a causa de la possibilitat d’induir a un comportament addictiu.
L’imparable creixement de TikTok com a plataforma, ja no sols d’entreteniment, sinó també de descobriment, és part de la transformació digital actual. No sols s’utilitza Google per a buscar, sinó que es recorre a Amazon per a trobar productes o a Instagram per a conèixer les tendències. Mentre el món digital continuï creixent, la varietat de formes també creixerà.
Per a Emily Lawrenson, Communications Manager de Qustodio, aquests avanços “demostren que la manera en la qual els joves fan ús de les xarxes socials està canviant. Ara TikTok s’està convertint en un lloc on trobar informació adaptada a cadascun o un lloc on obtenir beneficis, però és important que els menors facin un ús proporcionat, responsable i tinguin criteri per a distingir quin tipus de contingut consumir”.
Foto: GETTY IMAGES