La CUP qualifica l’acord de l’Ajuntament de Torredembarra i Sorea com una “estafa majúscula”

REDACCIÓ – Torredembarra, 27/10/2024

La CUP és de les forces polítiques de l’oposició de l’Ajuntament de Torredembarra que en el ple municipal de dilluns passat, 21 d’octubre, va votar en contra de l’acord amb SOREA que permetrà, segons el govern, desencallar i acabar inversions pendents en la xarxa d’aigua i clavegueram. La formació anticapitalista qualifica l’acord “d’estafa majúscula”. El regidor cupaire, Toni Sacristan. recorda “una de les peces separades del Cas Torredembarra és la presumpta desviació de diners públics, entre d’altres fets típics, que va fer l’empresa Sorea, l’encarregada de la gestió i subministrament d’aigua potable i clavegueram al nostre municipi”. “Aquesta presumpta desviació de diners públics, es va traduir en la no execució de diferents inversions, incloses en les clàusules contractuals, al nostre municipi. Cal recordar, en primer lloc, que un contracte té força de llei, i que el no compliment d’aquest ja és motiu per denunciar, resoldre i rescindir el contracte”, assenyala.

“Prop de 15 anys després, Sorea, assessorada per un enorme gabinet jurídic i farcida d’una quantitat ingent de diners provinents la major part de les administracions públiques, ha proposat un acord transaccional amb l’Ajuntament de Torredembarra, en el qual l’empresa es compromet a pagar 3,5 milions d’euros a l’Ajuntament (valor de les inversions no executades al seu moment) amb la condició que l’Ajuntament es retiri de l’acusació particular del procediment judicial”, comenta Sacristan, que detalla, segons ell, .en clau jurídica, quina és la lletra petita d’aquest acord:

– Els 3,5 milions d’euros van ser peritats fa molts anys per un pèrit judicial, en cap cas per un pèrit de part proposat per l’Ajuntament, i òbviament, el cost i el valor de les inversions de fa 15 anys eren molt menors que en l’actualitat. Dit en altres paraules, aquests 3,5 milions d’euros que rebrà l’Ajuntament han d’anar destinats a l’execució de les inversions no realitzades, però com que després de 15 anys els costos i el valor de tot plegat s’ha incrementat, aquests diners no seran suficients per pagar les inversions i per tant, l’Ajuntament, haurà de posar més diners. Per tant, abans de signar aquest acord hauria calgut que es fes un nou peritatge actualitzat a l’any 2024 que quantifiqués els costos i els perjudicis causats.

– Aquest acord implica la retirada del nostre Ajuntament de l’acusació particular, i què vol dir això? Que l’Ajuntament renuncia a la persecució del delicte i es limita únicament a obtenir un rescabalament econòmic, deixant a la fiscalia acusant en solitari. Òbviament, és molt greu que l’Ajuntament, com a principal part afectada pel Cas Torredembarra renunciï a la via penal, però és encara més greu que signi un acord extrajudicial que deixarà a la fiscalia amb una mà al davant i una altra al darrera. Certament, el Ministeri Fiscal seguirà sent acusació en defensa dels interessos de Torredembarra, però…amb aquest acord, Sorea es podrà acollir a un atenuant qualificat de fins a dos graus, d’acord amb l’article 66.2 del Codi Penal, la qual cosa suavitzarà, i molt, la futura condemna penal, deixant aquesta empresa en la més absoluta impunitat. I això serà així encara que el Ministeri Fiscal demani penes molt dures i faci molt bé la seva feina, i és que el jutge es veurà obligat, per llei, a atenuar la pena. Per tant, l’Ajuntament, no només signa un acord insuficient, sinó que a més, obstaculitza, limita, paralitza i impedeix que el Ministeri Fiscal segueixi fent la seva feina d’acusació i persegueixi el delicte en defensa dels interessos de Torredembarra.

– És inversemblant que l’Ajuntament demani penes molt inferiors a les que demana el Ministeri Fiscal, i aquí cal tornar a posar de manifest que el Ministeri Fiscal no és part directament afectada pel presumpte cas de corrupció com si que ho és l’Ajuntament. I la pregunta clau: Qui ha decidit que l’estratègia judicial i processal de l’Ajuntament sigui aquesta? Qui ha decidit que s’ha de renunciar a la persecució del delicte? Qui ha decidit que l’Ajuntament només actuarà per aconseguir un rescabalament econòmic? Sigui com sigui, aquesta estratègia ha de ser consensuada, ja que els veïns i veïnes de Torredembarra no podem estar sotmesos a l’arbitri de quatre polítics que decideixen aquesta estratègia.

– És un acord que el que fa és permetre un rentat de cara a Sorea, i sembla mentida que el govern municipal no ho vegi, o el que és més preocupant, que tot i saber les intencions de Sorea, signi igualment l’acord. I no només això, com s’ha dit, és un acord que facilita que Sorea esquivi una sentència condemnatòria que possiblement sigui molt dura; i el que ha de fer l’Ajuntament no és signar aquests tipus d’acords amb empreses que presumptament han delinquit, sinó que hauria de seguir acusant per tal d’obtenir sentències exemplars i exemplaritzants contra aquestes empreses que es lucren a costa de gestionar de la pitjor manera possible els nostres serveis públics basics.

– Els 3,5 milions d’euros són una misèria i no són res més que la punta de l’iceberg, i amés, que Sorea ens retorni aquests diners com a forma de “reparar el dany causat” no significa en cap cas que això sigui un gran esforç per l’empresa, de fet, aquest esforç no és gens proporcional a la seva capacitat econòmica. Però ja ho sabem, qui té disponibilitat econòmica té avantatges legals i processals, i és que la justícia és classista, i per tant, no és justícia. Però aquí no només cal valorar el valor econòmic de les inversions no executades. Aquí el que també cal és valorar i quantificar els perjudicis que han causat a l’Ajuntament el fet de no haver executat les inversions, el que l’Ajuntament ha perdut, el que es coneix com a dany cessant, i també, cal valorar els beneficis que de forma indirecta ha obtingut l’empresa Sorea gràcies a la no realització d’aquestes inversions.

– Si Sorea proposa aquest acord, és, bàsicament, perquè reconeix que ha consumat un o diversos delictes, i els seus assessors saben que gràcies aquest acord podran optar a un atenuant qualificat; però l’altra pregunta és: ara que ja sabem que Sorea -presumptament- ha delinquit, l’Ajuntament seguirà fent tractes amb aquesta empresa? Seguirem perpetuant la dèria neoliberal del Sr. Massagué, el qual ens va privatitzar el servei d’aigua potable per un període de 25 anys? Perquè l’Ajuntament no va rescindir el contracte al veure el primer incompliment contractual? Perquè no es fa una aposta per la recuperació de la gestió directa d’aquest servei bàsic i essencial pel nostre municipi? Perquè seguim deixant aquest servei en mans d’empreses privades que presumptament fan del delicte el modus operandi de la seva activitat, gestió i negoci?

Foto: Toni Sacrististan és el regidor de la CUP a l’Ajuntament de Torredembarra. / AJ. TORREDEMBARRA

Hemeroteca

Tweets recents

Share This