El Club Marítim es prepara per un futur incert

JOSEP SÁNCHEZ

Amb més de 50 anys d’història (va ser fundat el 1969), el Club Marítim Torredembarra viu des de fa un temps una situació de gran incertesa pel futur de les seves instal·lacions. La reforma de la Llei de Costes del 1988, que es va implementar el 2014, obliga als clubs marítims situats a les platges catalanes a ocupar un màxim de 300 metres quadrats de superfície sobre la sorra. Unes condicions que xoquen de front amb la realitat d’unes entitats generalment amb dècades d’història i que els obliga a adaptar les seves instal·lacions de manera dràstica.

Encara que la reforma de la Llei de Costes data del 2014, l’aplicació de la mateixa no es va començar a fer efectiva fins al 2019, justament l’any en què el Club Marítim Torredembarra complia 50 anys. Va ser aleshores quan les entitats afectades van començar a rebre requeriments de la Direcció General de Costes per adaptar els seus equipaments a la nova normativa sota l’amenaça d’importants multes si no ho feien. Alguns clubs, com els de Pineda de Mar, Canet de Mar o Cabrera, van optar per cessar la seva activitat. D’altres, com el Bétulo de Badalona o el de Castelldefels, van recórrer l’aplicació de la normativa.

Més de quatre anys després d’aquest terrabastall, el risc de desaparició del Club Marítim Torredembarra sembla que s’ha esvaït. Però, això sí, l’entitat no podrà seguir disposant de les seves instal·lacions tal com les té ara. I l’espai que es veurà més afectat de manera directa per l’aplicació de la Llei de Costes és la nau d’una mica més de mil metres quadrats on s’acostumen a guardar les embarcacions i altres elements. Aquesta nau haurà d’anar a terra. Així ho ha determinat Costes i així ho assumeixen ja des del Club Marítim.

El gerent de l’entitat, Vicenç Céspedes, apuntava a l’estiu que, de moment, ni l’Estat ni la Generalitat els hi han traslladat cap termini concret per procedir a la demolició de la instal·lació. Sí que els han avisat, però, que comencin a treballar en el projecte per enderrocar-la. De fet, van fer en una reunió a la primavera, on es van establir els passos a seguir per fer complir la normativa, però salvaguardant l’activitat del club, o almenys una part important. I és que Céspedes considera una “barbaritat” que es limiti a 300 metres quadrats l’espai el club. D’aquesta manera, explica, es retalla la seva activitat que, a més d’esportiva, també és social. Apunta que aquesta norma posa en perill algunes de les activitats que es realitzen des del club.

Tard o d’hora la nau s’haurà d’enderrocar, però l’edifici principal de l’entitat sí que es podrà salvar, malgrat superar els 300 metres quadrats. Amb la voluntat de trobar un encaix per a l’activitat del Club Marítim Torredembarra en el marc de la Llei de Costes, la intenció es legalitzar dos espais de 300 metres, un com a seu social i un altre com a restaurant. Així ho explica Antoni España, cap del Servei Provincial de Costes, que també ha afegit que, a més, admetrien instal·lar una carpa pròpia del club de suport a l’activitat de vela i que aniria on avui hi ha l’aparcament, i també es contemplaria una zona de varada.

España explica que es van reunir amb els responsables del club el passat mes d’abril i que es van donar un marge de sis mesos per fer el projecte d’adaptació de les instal·lacions a la normativa. Des del Club Marítim ja els hi han comunicat que aquest mes el presentaran i aleshores caldrà iniciar els tràmits, presentant aquest projecte primer a la Generalitat, que té delegades una part de les competències de Costes. El que sí que remarca España és que les actuacions que es duguin a terme es podrien fer per fases. El cap provincial de Costes assenyala, en aquest sentit, que són conscients que el de Torredembarra és un club petit que compta amb uns 300 socis i l’enderrocament de la nau farà que perdin massa social. És per això que comenta que “som sensibles a la realitat i si hi ha una voluntat, donarem les màximes facilitats”.

Durant tota aquesta crisi, des del Club Marítim han reivindicat el seu paper protagonista en la societat de Torredembarra i comenten que l’aplicació de la Llei de Costes tal i com l’entenen des de l’Estat podria tenir conseqüències, per exemple, en les accions formatives que realitzen des del club.

El pont de Clarà, capítol a banda

Per la mateixa aplicació de la Llei de Costes, hi ha un altre element situat ben a prop de la nau del Club Marítim que també hauria d’anar a terra, el pont de Clarà, que comunica l’antiga nacional N-340 amb el barri de Baix a Mar. Una situació que s’ha esmentat en alguna reunió amb l’Ajuntament, però que sembla que de moment no es tocarà. España reconeix que es tracta d’una situació administrativa irregular en aplicació de la Llei de Costes, però afegeix que “no hi ha cap projecte sobre la taula, ni hem notificat res, ara per ara no és una prioritat”. En qualsevol cas, si algun dia s’hagués d’aplicar de la normativa, España apunta que seria “de comú acord” i que es faria “sense vulnerar els serveis de la ciutadania”.

D’altra banda, Costes del Estat també s’està implicant en un altre projecte més amable per Torredembarra com és la millora del camí de ronda entre la Torre i Altafulla. Els dos ajuntaments han preparat un avantprojecte i des de l’administració estatal es mostren disposats a fer els tràmits per incloure una partida als pròxims Pressupostos Generals de l’Estat destinada a aquest camí de ronda. Una inversió que podria arribar a ser d’un milió d’euros i que destacaria per la seva integració en l’entorn.

Foto: Una imatge actual de la nau del Club Marítim de Torredembarra. / TDB.

Hemeroteca

Tweets recents

Share This