JORDI SALVAT – Torredembarra, 7/7/2022
El port de Torredembarra experimentarà canvis importants els propers anys a conseqüència de l’acabament de la concessió aquest desembre vinent i la reestructuració econòmica que impulsa Port Torredembarra SA per poder explotar durant quinze anys més aquest espai. I és que la nova normativa de la Generalitat de Catalunya obliga a millores mediambientals i també a reforçar el lligam port-ciutat, entre altres mesures.
La societat Port Torredembarra SA va començar a treballar l’any 2018 en un projecte que li permeti aconseguir aquesta pròrroga, d’un màxim de 15 anys. La Llei de Ports contempla aquesta figura, denominada reestructuració econòmica, i així evitaria haver d’anar a un nou concurs, en què tot i que llavors la nova concessió podria ser més llarga, existeix la possibilitat que guanyi una altra empresa El projecte, que està des d’inici d’any en mans sobre la taula de Ports de la Generalitat i s’espera que en els propers mesos rebi el l’aprovació, preveu invertir una inversió de 9,5 milions d’euros.
L’acabament de la concessió de trenta anys significa que tots els qui tenien un dret d’ús -amarradors, propietaris de locals o garatges…- el perden. La direcció del Port ha mantingut reunions els darrers mesos amb els afectats per explicar-los aquesta situació i la seva proposta de futur, que passa per llogar a partir d’ara els espais. Uns espais que es milloraran i patiran alguns canvis, com l’edifici de Capitania i els locals propers -ara desocupats- que seran enderrocats per poder ampliar la zona industrial. Capitania es traslladarà a un altre espai.
Acabar amb les barreres
El projecte, elaborat amb recursos humans interns i alguns professionals independents -la majoria del municipi-, és molt holístic. Hi han pres part arquitectes paisatgístics, enginyers o experts en gestió portuària. Aposta per acabar amb les barreres entre el passeig i la zona portuària i aquest continuarà pel port. Es vol acabar amb les tanques actual i aconseguir “que la gent no sàpiga que ha entrat en un port.” Algunes accions encaminades cap aquesta direcció ja s’han portat a termes els darrers anys. Es canviaran també paviments i es potenciarà l’enjardinament.
La potenciació de l’Escola de Formació és un altre dels objectius, a més de seguir acollint i potenciant entitats com la Vela llatina o els vogadors. Al centre de formació es fan cursos sobre marina mercant i reparació d’embarcacions i hi haurà aules per l’FP dual de l’Institut Ramon de la Torre. L’objectiu és ampliar l’oferta formativa que s’ofereix des del port de Torredembarra.
Un biòtop referent al país
També es potenciaran activitats nàutiques com el caiac, la navegació amb embarcacions sense titulació i el submarinisme. Precisament l’octubre començarà la construcció del biòtop artificial Antina, una estructura de 32 metres i que vol esdevenir un parc subaquàtic de referència al país i vol multiplicar l’arribada de submarinistes, que en els darrers anys ha anat augmentant, sobretot el públic internacional. A més de la vessant d’esbarjo, el biòtop en tindrà una altra de científica. El seu cost serà de gairebé un milió d’euros.
La dignificació de l’entorn és un altre dels punts del projecte i es condicionarà el camí de ronda del Roquer, unint-lo amb un camí de ronda de baix d’una forma natural. Un altre punt del projecte de futur del port de Torredembarra és dotar el port d’energies renovables i d’un ús més sostenible de l’aigua. També es millorarà la permeabilització amb la platja, intentant no viure-hi d’esquena com fins ara.
L’Ajuntament de Torredembarra, com a accionista de Port Torredembarra SA -hi té dos representants al consell d’administració-, està al corrent d’aquestes actuacions. El ple municipal serà l’encarregat d’aprovar inicialment els canvis urbanístics i serà la Comissió d’Urbanisme de Tarragona la que els aprovarà definitivament.
Foto: Una imatge actual de les instal·lacions del port de Torredembarra. / TDB