JOSEP SÁNCHEZ
Amb l’arribada del nou any, l’Ajuntament de Torredembarra portarà a terme algunes millores en la via pública al barri de Baix a Mar. Es tracta de petites actuacions, però que es venien reclamant des de feia temps i que busquen donar una solució a algunes de les demandes dels veïns de la zona. Com molts barris mariners de les localitats de la Costa Daurada, un dels fenòmens més destacats de Baix a Mar a la Torre és l’augment poblacional que es produeix durant els mesos d’estiu, sigui amb habitants de segones residències, sigui amb turistes que venen a apartaments i hotels. Però a diferència d’altres localitats, a Torredembarra es manté bona part de la seva activitat econòmica i social durant tot l’any.
Des de l’Associació de Veïns de Baix a Mar, la seva presidenta, la Meritxell Ortiz, destaca que darrerament hi ha gent que ha anat a viure a la zona. A més, hi ha una població permanent que dona al barri mariner una personalitat pròpia respecte a la Torre. Però això també genera unes necessitats com les de qualsevol altre punt del municipi i que van més enllà de l’estacionalitat estiuenca. Amb Ortiz recorrem els carrers del barri per conèixer quines són aquestes necessitats i quines reivindicacions fan a l’Ajuntament.
Una de les preocupacions més importants és la de la mobilitat, sobretot per l’entrada i sortida de vehicles pels carrers on està restringit el seu pas. En aquest cas, Ortiz recorda que “Baix a Mar és una zona de vianants”, però que “hi ha gent que no ho sap i aparta les pilones, perquè algunes es poden treure”. Lògicament, hi ha un horari en què es permet l’entrada de cotxes i furgonetes per abastir els bars i restaurants que hi ha sobretot a primera línia de platja, però això també genera algunes molèsties, per exemple al carrer Isaac Peral, el que dona just darrere del passeig marítim i on aquests vehicles acostumen a descarregar el seu producte.
Desperfectes en façanes
Segons Ortiz, han tingut diversos problemes, ja que aquests camions o furgonetes topen amb les façanes i provoquen desperfectes. Per això, una de les reivindicacions que fan al consistori i que serà atesa en les pròximes setmanes és la col·locació de pilones a banda i banda d’aquest carrer per evitar que els vehicles s’aproximin massa als edificis. “Les instal·larem a principis d’aquest any”, apunta el regidor de Via Pública i Manteniment, Raúl García, que afegeix que estan esperant que tinguin totes les pilones que han encarregat per procedir a la seva col·locació: “ja han arribat algunes i estem esperant la resta”. La imatge d’Isaac Peral serà semblant a la que hi ha actualment al carrer Pérez Galdós. “Potser hi ha gent a qui no li agradarà estèticament -comenta Ortiz- però solucionarà el problema”.
La presidenta de l’entitat veïnal considera que un dels principals cavalls de batalla al barri és el de l’educació viària, ja que “hi ha gent que no ho sap i entra pels carrers. No s’han posat cartells”. Segons Ortiz, cal informar bé de què es pot fer i què no, perquè es poden produir situacions perilloses, ja que “molts nens i nenes del barri juguen al carrer, perquè no compten que puguin venir cotxes”. En aquest sentit, també reclama una major presència policial al barri, però com a “policia de proximitat” que ajudi en aquesta tasca de fer educació viària al barri.
En les pròximes setmanes també s’instal·laran més papereres, sobretot a les places del barri, mentre que les que hi ha al passeig marítim es canviaran completament. Es tracta d’una altra acció que s’acull amb alegria des de l’associació de veïns, ja que la de la neteja dels carrers és una de les problemàtiques que més els preocupen. I en aquest sentit, un dels assumptes pendents segueix sent el de les bateries de contenidors de la brossa que s’ubiquen al carrer Joaquim Costa. Des de Baix a Mar demanen que l’empresa de recollida passi més sovint i millor il·luminació en aquells punts.
Recollida porta a porta
Però la solució a mig i llarg termini sembla estar en la implantació del sistema de recollida porta a porta. Des de la Regidoria de Sostenibilitat es volia posar en marxa l’estiu de l’any passat, però la pandèmia va obligar a aturar les intencions del govern local, que ja havia aplicat aquest porta a porta en els mesos anteriors a Babilònia, Sant Jordi i Clarà. Segons el regidor de Sostenibilitat Joan Torras, aquesta implantació es va paralitzar perquè el confinament impedia fer una campanya informativa adient per explicar als veïns i veïnes del barri el nou funcionament. Des de l’Associació de Veïns, Ortiz pensa el contrari, que justament s’havia d’haver aprofitat el confinament per posar-ho en marxa i així evitar que la gent sortís al carrer per tirar la brossa. Des de l’Ajuntament, el regidor Raúl García reconeix que a l’estiu va haver-hi un problema a la brossa, però afegeix que aquest “va ser comú a tot el poble”.
Malgrat aquestes demandes i les diferents problemàtiques que té Baix a Mar, Ortiz assegura que estan molt satisfets amb la comunicació que tenen amb el seu regidor de barri, que precisament és Raúl García (recordem que cada membre del govern té assignat un barri o districte de la Torre per atendre les seves peticions). Amb ell havien de fer una trobada el passat mes de març (tot just el cap de setmana en què va començar el confinament), però es va ajornar. “La intenció del govern és fer-la quan la situació millori, perquè crec que fer-la telemàticament faria que perdés el seu sentit”, apunta Garcia. Una de les eines que utilitzen sovint al barri i que Ortiz destaca que dóna bons resultats és l’aplicació Millorem TDB, que “funciona molt bé” per comunicar incidències i que les resolguin aviat. Des de l’Ajuntament, García també apunta que “ens ajuda molt per identificar els desperfectes que hi ha a la via pública”.
Alfa i Omega o la ‘Màquina’?
Parlar de Baix a Mar implica fer-ho també de l’Alfa i Omega, un dels símbols més destacats del barri i també del municipi. L’Ajuntament manté la intenció de fer un referèndum amb dues opcions sobre la taula: fer una rèplica de l’escultura o crear una piràmide de ferro com la que hi havia fa dècades per varar i treure les barques, coneguda com la ‘Màquina’. Ortiz explica que des de l’associació no tenen una postura única, però sí que creu que és una cosa que s’ha de decidir amb tot el municipi i no només des del barri.
Com tantes altres coses, aquesta consulta –que es volia fer l’any passat- es va haver d’ajornar per la pandèmia i també perquè s’havien de desenvolupar les eines tecnològiques necessàries per fer-la. La intenció del govern segueix sent realitzar aquest referèndum, però de moment no hi ha data. En canvi, sí que semblen més immediates les obres de rehabilitació del bloc sobre el qual s’instal·lava l’Alfa i Omega. Aquests treballs es van adjudicar al febrer de l’any passat, però entre el confinament i algunes incidències internes a l’empresa que els ha de fer, encara no s’han pogut realitzar. Segons explica Raúl García, aquesta actuació es farà aviat, durant els primers mesos d’aquest 2021, sempre en funció de les condicions climatològiques i del mar, ja que es tracta d’uns treballs complexos a nivell tècnic.
Foto: Una de les terrasses del carrer Isaac Peral afectada pels desperfectes causats pel pas de camions. / JOAN CASAS