Normalitzar la situació a la Policia Local costarà almenys un any

JOSEP SÁNCHEZ

El passat 13 de setembre l’Ajuntament de Torredembarra va celebrar una junta extraordinària de seguretat a la qual van assistir els màxims responsables polítics de la zona i comandaments de diversos cossos de seguretat. La raó per celebrar d’urgència aquesta reunió era la situació insòlita que es va produir uns dies abans, durant la Festa Major de Santa Rosalia, quan es van produir 23 baixes mèdiques entre els 28 agents de la Policia Local que hi ha actualment en plantilla.

Aquesta junta extraordinària de seguretat va posar sobre la taula la situació laboral que es viu al cos de la Policia Local després que durant bona part del passat mandat es negociés un acord per establir unes millors condicions laborals sense èxit.

Amb tot, la plantilla orgànica de la Policia Local segons indica l’organigrama actual, hauria d’estar formada per 42 membres, entre agents i comandaments, però, amb jubilacions, baixes de llarga durada i comiats de personal que ha marxat a altres cossos, ara hi ha 28 efectius operatius. Això suposa un volum de feina més gran per cada agent i, com a conseqüència, un malestar més gran per les condicions laborals. Una situació incòmoda que va arribar al seu moment més problemàtic durant la Festa Major de Santa Rosalia.

El govern local ja va anunciar fa mesos la seva intenció de convocar oposicions per a nous agents. “Tot està seguint el seu procediment, ja s’ha fet l’oferta pública d’ocupació”, destaca l’alcalde Eduard Rovira. La previsió és que quan s’omplin aquestes places, el cos passi a tenir entre 38 i 40 efectius, seguint allò que marca la futura Relació de Llocs de Treball (RLT) que l’Ajuntament vol aprovar en els pròxims mesos.

Això sí, aquest procediment serà llarg, ja que quan els agents aprovin es oposicions “hauran d’anar a l’escola de policia i, per tant, estarem un temps amb aquests funcionaris que estaran treballant sense armes”, remarca Rovira. Això suposarà que durant un any -segons els càlculs de l’alcalde- no es podrà normalitzar la situació. Segons explica l’alcalde, mentrestant “omplirem les places en interins fins on es permeti la llei”, a més d’ recórrer a la seguretat privada, si cal, i a ampliar els serveis de Mossos.

De fet, aquest és l’acord al qual es va arribar a la junta extraordinària de seguretat. D’una banda, que els Mossos d’Esquadra assumissin aquelles competències que els hi pertoquen però que fins al moment estava fent la Policia Local. De l’altra, s’obria la porta a la contractació de seguretat privada en cas de necessitar més efectius, però sempre per fer unes tasques molt concretes i subordinada a l’autoritat policial. Segons explicava Rovira després d’aquesta reunió, aquesta mesura ja s’ha aplicat “amb bons resultats” a altres poblacions.

Des d’alguns sindicats, com el CSIF, han expressat la seva disconformitat amb la contractació de seguretat privada, mentre que la UGT ha mostrat la seva “inquietud” per la situació dels treballadors i treballadores i han demanat una reunió amb l’alcalde.

Per ampliar el cos de la Policia Local, el consistori també ha de tenir en compte la Llei d’Estabilitat Pressupostària. Així, només pot crear noves places en funció d’aquelles que ha perdut durant l’any precedent per jubilacions o altres raons. Es tracta d’allò que s’anomena taxa de reposició i que permet controlar la despesa de personal. En aquest sentit, davant la urgència per ampliar la plantilla a la Policia Local, l’alcalde explica que enguany s’ha posat “tot allò que permet la causa” a reforçar el cos.

Paral·lelament, durant les negociacions del darrer mandat, també es va treballar a fixar una millora salarial del personal de la Policia per equiparar el sou al d’altres cossos de característiques similars i eliminar productivitats, a més de regular la borsa d’hores. Finalment, però, es va arribar a un acord de transitorietat abans de regular la situació a través de la RLT, però que no es va poder aplicar, ja que els serveis tècnics de l’Ajuntament no ho veien viable en funció de la normativa vigent.

BONES XIFRES DE LA UNITAT DE MEDIACIÓ

Més enllà de la situació de la plantilla, la Policia Local segueix amb la seva feina diària, entre la qual s’inclou la de la Unitat de Mediació. A finals d’aquest mes d’octubre -els dies 29 i 30-, Torredembarra va acollir la quarta edició de les Jornades de Mediació Policial, on experts en la matèria i agents de diferents cossos explicaven la seva experiència. La cita també va servir per presentar les dades d’aquesta Unitat de Mediació a la Torre, que es va posar en marxa el 2016.

En total, durant aquest 2019, s’han tractat ja 34 casos davant els 27 de l’any passat, mantenint així la incidència a l’alça que té aquesta unitat. D’aquests casos, s’ha resolt de manera satisfactòria 22 (és a dir, el 64%), mentre que set encara estan pendents de revisar. Aquesta Unitat de Mediació permet als ciutadans solucionar determinants conflictes amb altres veïns arribant a acord entre les parts implicades per evitar que el problema vagi a més o que s’hagi de buscar una solució per via judicial.

Hemeroteca

Tweets recents

Share This