Las obres entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders arriben al 70% d’execució

REDACCIÓ – Roda de Berà, 15/1/2025

Adif ja ha executat aproximadament el 70% de les obres de la fase principal de l’adaptació a l’ample internacional del tram Tarragona-Sant Vicenç de Calders, una actuació essencial i la de major importància estratègica que s’està executant actualment per al desenvolupament del Corredor Mediterrani a Catalunya. Es manté la previsió de poder restablir el trànsit de trens en aquest tram el 3 de març. Aquestes obres no sols estan orientades a la potenciació del trànsit de mercaderies per ferrocarril, sinó que també beneficiaran al transport de viatgers.

El túnel de Roda de Berà, de 422 metres de longitud, és la infraestructura més singular del tram Tarragona-Sant Vicenç de Calders, en la línia que connecta amb Barcelona, tant per la costa (Vilanova), com per l’interior (Vilafranca) i utilitzada per una mitjana de 120 circulacions diàries de viatgers i de mercaderies.

Per a la seva integració en el Corredor Mediterrani s’està adaptant a l’ample internacional i rehabilitació, tant en la plataforma com en els elements estructurals (voltes o parets laterals, entre altres). Amb les obres en marxa s’aconseguiran tots dos objectius: unes instal·lacions adaptades als estàndards d’interoperabilitat necessaris per a la circulació de trens de mercaderies en tots dos amples i una infraestructura amb màxims nivells d’estabilitat estructural, durabilitat i robustesa, on a més s’eliminarà la limitació temporal de velocitat existent.

Característiques tècniques de l’actuació

Les obres contemplen l’ampliació del túnel per a adaptar-lo a l’ample mixt mitjançant la implantació del tercer carril en totes dues vies, la qual cosa permetrà la circulació de trens d’ample estàndard i ibèric. Per a això, s’estan augmentant les dimensions de la secció actual mitjançant el rebaixi de la rasant en 1,5 metres aproximadament per a complir amb els estàndards d’interoperabilitat que requereix el tercer carril. A l’interior del túnel, a més, s’està reparant i impermeabilitzant la volta i instal·lant un nou sistema de drenatge d’aigües. Respecte a la superestructura, es muntarà via en placa i nova catenària i es reposaran les instal·lacions de seguretat i comunicacions.

Per part seva, en l’exterior del túnel, també s’està rebaixant la rasant de les vies i s’instal·larà igualment via en placa (la configuració més indicada en túnels) en els trams contigus al túnel, es construiran murets guardabalast, i s’executen dipòsits de recollida d’abocaments a banda i banda. De la mateixa manera, i derivat dels estudis de sorolls i vibracions realitzats prèviament a les obres, es preveu la col·locació de mantes antivibratòries en les vies i pantalles acústiques en els laterals del tram per a mitigar l’impacte generat per les circulacions ferroviàries.

En altres punts del trajecte Tarragona-Sant Vicenç de Calders:

-A la capçalera nord de Tarragona s’estan duent a terme actuacions de llevant, premuntatge i trasllat de desviaments, i operacions en catenària i altres elements.

-A l’estació d’Altafulla s’han culminat els treballs de desbrossament i neteja, mentre que en la nova via 4 ja s’han completat les operacions en la capa de balast, la col·locació de travesses i de carril i s’estan duent a terme tractaments en els elements de via. En aquesta estació, també s’ha prolongat el pas inferior per als vianants, i s’ha ampliat i condicionat l’andana per a donar servei a la nova via 4.

-En el trajecte Torredembarra-Altafulla ja s’ha finalitzat la substitució de carrils i s’està actuant en la capa de balast.

-També s’ha iniciat la instal·lació del tercer carril.

-En l’estació de Torredembarra s’ha completat el llevant de via i el rebaixi de la rasant de la capa de balast en les capçaleres de l’estació. Els aparells de via estan totalment instal·lats i actualment s’estan adaptant les vores d’andanes als gàlibs de projecte.

-En la capçalera sud de Sant Vicenç de Calders ja s’han iniciat els treballs previs, així com el subministrament i muntatge dels primers desviaments d’ample mixt a instal·lar en l’estació.

-Actualment estan treballant 40 operaris en el tram del Corredor Mediterrani entre Sant Vicenç de Calders i Tarragona i es disposa de maquinària de via de diversa tipologia (batedora i estabilitzador dinàmic, perfiladora, locomotora amb plataformes i tremuges, etc.).

Foto: Les obres al túnel de Roda de Berà avancen a bon ritme. / ADIF

Hemeroteca

Tweets recents

Share This