REDACCIÓ – Torredembarra, 17/9/2024
A partir del pròxim 1 d’octubre, la mobilitat ferroviària a tot el Camp de Tarragona es veurà afectada de forma molt important per les obres d’adequació del túnel de Roda de Berà. Una intervenció que obligarà a interrompre la circulació de trens entre les estacions de Sant Vicenç de Calders i Tarragona. Es tracta d’un “tall sense precedents”, segons ha explicat el director de Rodalies de Catalunya, Antonio Carmona, en una entrevista al programa Carrer Major, de la Xarxa, ja que el tall “afectarà durant cinc mesos tots els Regionals sud que enllacen Tarragona amb Barcelona”.
Això vol dir que el tall afectarà de manera directa les línies R14, R15, R16, R17 i RT2. És a dir, totes les que fan parada a Torredembarra. De fet, per ni per la Torre ni per Altafulla passarà cap tren fins al 3 de març del 2025, quan es preveu que es recuperi el servei. Els dos municipis del Baix Gaià són els més afectats per la interrupció ferroviària, ja que no hi haurà servei ni en direcció a Sant Vicenç de Calders ni cap a Tarragona.
El pas de trens se substituirà per autobusos en el marc d’un Pla Alternatiu de Transport que el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible presentava tot just a principis d’aquest setembre, menys d’un mes abans de l’inici dels treballs. Aquest pla suposarà una despesa de 29,2 milions d’euros, una xifra que gairebé doblarà el cost total de les obres d’adequació al tercer fil del túnel de Roda, que serà de 16 milions. Carmona comenta que en quedar deserta la primera licitació per al Pla de Transport Alternatiu “tot va ser més just” a l’hora de comunicar els nous horaris, encara que “al juliol ja estaven tancades les limitacions que hi havia”. El director de Rodalies de Catalunya afegeix que “som conscients que durant cinc mesos s’alterarà la rutina habitual dels viatgers que es desplacen cap a Barcelona” i de les dificultats que comportarà aquest tall, sobretot de Sant Vicenç de Calders cap al sud, ja que a partir d’allà hi ha “multiplicitat de destinacions”. El Pla de Transport contempla 600 trajectes diaris amb 30.500 places.
Com dèiem, en el cas de Torredembarra i Altafulla l’única manera de desplaçar-se tant en sentit nord com cap al sud serà a través d’aquests autobusos. El passat dissabte 7 de setembre, Renfe publicava els horaris que s’aplicarien a partir del mes d’octubre i que ja es poden consultar a través dels canals habituals. Evidentment, el canvi en el mitjà de transport implicarà un augment en el temps de viatge, que serà d’uns 17 minuts cap a Sant Vicenç de Calders i uns 23 en direcció a Tarragona. Des de la primera estació, es podrà enllaçar fàcilment amb els Regionals i Rodalies que aniran cap a Barcelona, amb una freqüència de quatre trens per hora. A Tarragona, en principi els autobusos aniran fins a la plaça Imperial Tarraco, a l’estació de Battestini. Per tant, el principal inconvenient estaria en enllaçar amb altres destinacions del Camp de Tarragona.
Els detalls de les obres i d’aquest Pla Alternatiu de Transport es van presentar a alcaldes de la zona, Generalitat, Diputació i representants d’entitats en una reunió celebrada el passat 6 de setembre. En ella hi era present l’alcalde de Torredembarra, Vale Pino, que apuntava que la Torre serà “un dels municipis més afectats”.
Els autobusos que realitzaran el servei alternatiu a Torredembarra faran parada en un nou aparcament provisional situat al costat mateix de l’estació de trens. L’Ajuntament de Torredembarra ha dissenyat i impulsat aquesta intervenció, amb una capacitat màxima per a 9 autobusos, per garantir que els usuaris disposin d’una connexió còmoda i segura.
En aquesta trobada, el secretari d’Estat de Transport i Mobilitat, José Antonio Santano, va comentar també que el pla és “millorable” i que encara hi ha temps per incorporar “els ajustos que acordem amb els alcaldes i desplegar un pla de comunicació perquè tots els usuaris tinguin la informació”. Des dels col·lectius d’usuaris, la membre de la Plataforma Dignitat a les Vies, Anna Gómez, celebrava que des del Ministeri s’hagin mostrat “flexibles” a continuar treballant pels “canvis” i la bona predisposició a atendre les seves peticions. Amb tot, lamentava que a poques setmanes de l’inici del tall, encara quedin alguns serrells per tancar. “El problema és que segueixen parlant des dels despatxos i no des de la realitat de l’usuari (…) No són conscients d’allò que s’està vivint a les vies”, comentava Gómez.
Millora del servei a partir de juny
Les obres al túnel de Roda de Berà que començaran a l’octubre són d’una gran complexitat, ja que cal adaptar un tram de més de 400 metres a la circulació de trens en ample convencional i internacional. A més, el tall també s’aprofitarà per adaptar la capçalera nord de l’estació de Tarragona a l’ample internacional, posar en servei una via d’apartat a Altafulla, i col·locar nous aparells de via d’ample mixt a Torredembarra.
Una vegada acabin les obres al túnel de Roda i altres millores que se seguiran fent fins al juny del 2025, Renfe preveu reordenar l’oferta ferroviària als Regionals sud, amb una millora de temps i freqüències. Antonio Carmona assegura que hi haurà “un tren cada mitja hora, a més de la futura incorporació de nous trens a Rodalies”.
Foto: Durant cinc mesos no passaran trens per l’estació de Torredembarra. / JOAN CASAS