JORDI SALVAT
Molt lleig el que ha passat amb desenes -o potser alguns centenars- de factures que, aquest mes d’agost Sorea, l’empresa que gestiona el subministrament d’aigua a Torredembarra, ha enviat a alguns veïns i veïnes del municipi. Rebuts que multiplicaven per dos, tres o fins i tot per quatre el cost habitual del servei durant dos mesos. La raó que esgrimeix l’empresa per justificar aquesta situació: el comodí que de forma abusiva donen des de fa mesos les administracions públiques i les grans empreses: el confinament a causa de la Covid-19. Serveix per justificar que milers de treballadors no hagin cobrat l’ERTE o que t’arribi una factura molt superior al que et tocaria pagar. És un comodí.
Doncs no! L’empresa havia de ser conscient que la seva inactivitat obligada durant aquelles setmanes excepcionals de l’estat d’alarma podia afectar la factura d’uns usuaris que prou castigats estan pels efectes econòmics d’aquest confinament. Tan els costava avançar-se a la injustícia d’acumular en tram a trams superiors que representen un augment molt important del cost per metre cúbic i, per tant, de la factura, les lectures reals que s’haurien d’haver cobrat en el primer tram?
Des del Torredembarra Actualitat vam denunciar l’allau de queixes d’usuaris a Facebook i també vam parlar amb l’empresa, que es va comprometre a revisar de forma personalitzada les reclamacions per les factures abusives a Torredembarra. Aquesta setmana aquest compromís l’ha ratificat Sorea davant l’Ajuntament, en una reunió mantinguda amb l’equip de govern torrenc, posant un termini de resposta en un màxim de 10 dies a totes les reclamacions que presentin els usuaris sobre la facturació durant l’estat d’alarma.
Des de Sorea han informat ja de la impossibilitat de realitzar refacturacions de forma automàtica, donat que cada cas individual té supòsits diferents i cal estudiar-los de forma personalitzada. Hi ha persones que estan molt habituades a reclamar els seus drets fins a les últimes conseqüències, però altres que els costa més. Us imagineu una persona gran en aquesta situació, sense família i amics que l’ajudin a posar remei a aquesta injustícia? I el que ens acaba fent la impressió a alguns -dieu-nos malpensats- és que Sorea fa allò, de si cola, cola.
I ja que hi som, aprofito. Potser Sorea s’hauria de fer el plantejament de fer un pas més i ampliar la telemesura a tots els comptadors que té a Torredembarra amb l’objectiu d’acabar amb els problemes que més d’un cop -el cas de l’estat d’alarma no és l’únic- provoquen les lectures estimades. I l’Ajuntament de Torredembarra hauria de pressionar l’empresa per impulsar aquesta digitalització total dels comptadors al municipi i defensar la ciutadania en un dret tan bàsic com l’aigua i més quan no té l’alternativa de canviar de companyia si no està satisfeta amb el servei, com passa amb l’electricitat, el gas o la telefonia.
Recordeu que Sorea posa a disposició dels seus clients els canals habituals per fer les reclamacions: la pàgina web sorea.cat, el correu electrònic infosorea@sorea.cat o bé els telèfons d’atenció al client 934 953 540 i 900 405 070. Per atenció presencial a l’oficina de Torredembarra, cal demanar cita prèvia a través de la mateixa pàgina web de l’empresa.