JORDI SALVAT – Torredembarra, 18/5/2020
L’escola ha hagut de fer un procés d’adaptació molt gran en poc temps a la nova situació de confinament a causa del coronavirus. Els equips docents de les tres escoles de primària i dos instituts de Torredembarra i els més de 2.700 alumnes que hi ha matriculats han hagut de situar- se en aquest nou escenari macat pels centres educatius tancats, les videoconferències i el treball a casa. En aquesta etapa de confinament a l’escola hi ha hagut dues fases, segons la directora de l’Escola L’Antina, Isabel Escobar. “Durant els primers quinze dies vam rebre instruccions del Departament d’Educació de donar orientacions i tasques competencials voluntàries als alumnes. Per als mestres ha estat un aprenentatge professional molt important”, comenta Escobar. Després de Setmana Santa es va entrar en una nova fase.
En aquest darrer trimestre hauran de fer seguiment acadèmic dels alumnes, tot i que no seran avaluats. A L’Antina, van aprofitar que tenien un canal de comunicació intern amb els pares i els alumnes per organitzar-se millor. Amb els alumnes d’infantil i primer i segon de primària realitzen diferents tasques acadèmiques i videoconferències per mantenir el contacte emocional. Amb els pares i mares també van mantenir videoconferències per explicar aquesta nova manera de funcionar. “La família acompanya, però les tasques les fan els nens i nenes”, afirma Escobar.
Amb els alumnes de tercer a sisè de primària treballen a través de la plataforma Moodle, que volien implementar a partir del curs vinent i, a causa de la Covid-19, ho han hagut d’avançar uns mesos. “Hem hagut d’aprendre a marxes forçades, però ara ja ho tenim per si hem de fer nous confinaments”, assenyala Escobar. Als instituts de secundària ja fa uns anys que usen la plataforma digital Moodle, però el director de l’Institut Torredembarra, Pau Arbós, indica que el professorat ha fet molta formació digital les darreres setmanes i han començat treballar amb una segona plataforma, Classroom. “Estem treballant molt a través de Moodle i Classroom, però no és el mateix que fer-ho presencialment, perquè els alumnes envien els exercicis i dubtes en hores diferents i tens la sensació de treballar gairebé les 24 hores del dia”, comenta Arbós.
Escletxa digital
El gran problema en una situació com aquesta d’escola virtual és l’escletxa digital, i des de L’Antina van voler dimensionar- la a finals de març amb una enquesta als pares. Van veure que un 95% dels alumnes tenien accés a internet i un 85%, dispositius per connectar-se. Van decidir repartir tauletes de l’escola als alumnes de tercer a sisè que no en tenien però que sí que disposaven d’accés a internet, que n’eren 18, mentre que els que no es podien connectar a la xarxa han hagut d’esperar que els arribessin els kits del Departament d’Educació. A l’Institut Torredembarra, tenen previst que es reparteixin un total de 54 ordinadors a famílies amb alumnes al centre, 19 de les quals —de quart d’ESO i segon de batxillerat— es van lliurar en una primera fase en ser cursos “terminals”.
El que Escobar té clar és que el curs vinent hi haurà d’haver reajustaments en el temari perquè en aquesta recta final de curs estan prioritzant els continguts essencials. La directora de L’Antina no es cansa de repetir que està molt orgullosa del seu equip de professors, de la capacitat d’adaptació a aquest nou escenari i el treball que han desenvolupat i que a les altres escoles, amb les quals es coordinen, passa el mateix.
Les competències d’educació són de la Generalitat, però la regidora d’Educació de Torredembarra, Maria Gual, explica que estan fent seguiment que tots els alumnes d’escoles i instituts de secundària del municipi disposin de l’equipament informàtic per poder seguir el curs de forma virtual. “On no arribi la Generalitat ho farà l’Ajuntament”, afirma Gual, que calcula en unes 120 famílies les que necessitaran ordinadors i/o kits de connexió en una segona fase. Gual, que és mestra de tercer i quart de primària, assenyala que les classes a distància són molt complicades i que es perden moltes coses que sí que es poden fer a les classes presencials. També mostra els seus dubtes de com es desenvoluparan les classes si al setembre els alumnes tornen a les aules, sobretot en el manteniment de la distància de seguretat.
Amb l’entrada en la fase 1 de la desescalada, l’11 de maig, ja van poder accedir els equips de neteja als centres per poder desinfectar-los a fons. També van poder anar-hi treballadors per fer tasques administratives. En el cas de l’Institut Torredembarra, per exemple, és un equip de tres persones. A partir del 13 de maig va començar el procés de preinscripció a educació infantil, primària i ESO, que s’ha pogut fer telemàticament i s’ha reservat del 19 al 22 de maig per fer-la presencialment amb cita prèvia.
Foto: Imatge de la home de la plataforma Moodle de l’Escola L’Antina.