Santano: “L’obra del túnel de Roda de Berà revolucionarà la mobilitat a Tarragona”

REDACCIÓ – Tarragona, 6/9/2024

El secretari d’Estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano, ha assegurat aquest divendres, 6 de setembre, a Tarragona que l’obra del túnel de Roda de Berà revolucionarà la mobilitat a Tarragona després de la seva finalització i serà clau per a avançar en la continuïtat del Corredor Mediterrani a Catalunya.

Santano, acompanyat pel president de Renfe, Raül Blanco, pel president d’Adif, Ángel Contreras i el director de Rodalies, Antonio Carmona, així com pel subdelegat del Govern a Tarragona, Santiago Castellà, ha mantingut una reunió amb els alcaldes les localitats dels quals estan en les línies R14, R15, R16, R17 i RT2, també han assistit representants de la Generalitat de Catalunya, de la Diputació de Tarragona i Consells Comarcals. En aquesta reunió se’ls han traslladat els detalls tant de l’avanç de l’obra com del Pla Alternatiu de Transport que s’activarà durant el temps necessari per a mantenir el servei per als usuaris. Es tracta d’un ambiciós pla per a garantir la mobilitat per les obres del túnel de Roda de Berà.

Una infraestructura més moderna i eficient

El secretari d’Estat ha assegurat que amb la consecució d’aquesta obra es comptarà amb una infraestructura més moderna i eficient, es millorarà la qualitat del servei, tot això farà que descendeixi de manera notable el risc d’incidència.

A més, ha destacat que aquestes obres no sols estaran orientades a la potenciació del trànsit de mercaderies per ferrocarril, sinó que també beneficiaran al servei comercial de viatgers, ja que es disposarà d’infraestructures i instal·lacions més modernes i amb majors paràmetres d’eficàcia, eficiència, disponibilitat, funcionalitat, qualitat i confort.

Durant la reunió els diferents representants del Ministeri han detallat que entre l’1 d’octubre i el 3 de març s’executarà la fase principal de les obres d’adaptació a l’ample internacional del túnel de Roda de Berà i altres actuacions simultànies d’elevada complexitat entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders.

Amb un pressupost de més de 16 milions d’euros, els treballs consistiran principalment en l’adequació del túnel de Roda de Berà als paràmetres interoperables i a la circulació de trens en ample convencional i estàndard (internacional), la qual cosa permetrà elevar la velocitat, millorar la qualitat de la infraestructura i potenciar la circulació de serveis de mercaderies en tots dos amples, que es compatibilitzaran amb el trànsit de viatgers.

Aquestes actuacions s’han executat també en altres infraestructures, com els túnels de Castellbisbal i Martorell, i permetran flexibilitzar l’explotació d’aquest eix estratègic, habilitant un itinerari que, des de Sant Vicenç de Calders, continuarà per l’interior, a través de la línia de Vilafranca del Penedès i els nusos de Castellbisbal i Mollet fins a la frontera francesa, comunicant una zona de gran potencial socioeconòmic i industrial.

Actualment, Adif i Adif Alta Velocitat estan mobilitzant inversions per valor de 8.975 milions d’euros per al desenvolupament del Corredor Mediterrani a Catalunya, dels quals 2.528 corresponen a la província de Tarragona.

A aquesta inversió se sumen altres 195 milions d’euros invertits entre 2018 i mediats de 2024, que s’han destinat a actuacions en les diferents línies que conformen la xarxa d’ample convencional a Tarragona, així com 143,5 milions d’euros en el mateix període per a millores al llarg del tram Barcelona-Vilanova-Sant Vicenç de Calders, l’actuació del qual més rellevant en aquests moments és la renovació de la via entre Vilanova i la Geltrú i Castelldefels.

Característiques dels treballs

Les obres contemplen l’ampliació del túnel per a adaptar-lo a l’ample mixt, mitjançant la implantació del tercer carril en totes dues vies, la qual cosa permetrà la circulació de trens d’ample estàndard i ibèric. Per a això, s’augmentaran les dimensions de la secció actual mitjançant el rebaixi de la rasant del túnel, de gairebé 422 metres de longitud, per a complir amb els estàndards d’interoperabilitat que requereix el tercer carril, permetent, entre altres avantatges afegits, la circulació de trens amb velocitats de fins a 120 km/h, solucionant les limitacions de velocitat existents en l’actualitat gràcies a la millora de la infraestructura ferroviària.

A l’interior del túnel, a més, es renovarà i impermeabilitzarà la volta, es reforçarà la seva superfície amb formigó, s’instal·larà un nou sistema de drenatge d’aigües i es muntarà via en placa i nova catenària; a més, es reposaran les instal·lacions de seguretat i comunicacions.

Per part seva, en l’exterior del túnel, també es rebaixarà la rasant de les vies, s’instal·larà via en placa en els trams contigus al túnel, es construiran murets i s’executaran dipòsits de recollida d’abocaments i zones d’instal·lacions auxiliars. De la mateixa manera, i derivat dels estudis de vibracions, es preveu la col·locació de mantes antivibratòries i pantalles per a mitigar l’impacte acústic generat per les circulacions ferroviàries.

Des del mes de juliol, Adif està desenvolupant la fase de treballs preliminars en l’àmbit del túnel, que estan consistint en la implantació de les zones d’instal·lacions auxiliars, apilament de materials i treballs previs a l’interior del túnel.

Pla Alternatiu de Transport

Renfe oferirà més de 600 circulacions i 30.500 places diàries amb autobús per al pla alternatiu de transport establert que garanteixi la mobilitat dels viatgers de les línies regionals del sud, mentre durin els treballs que Adif executarà en el túnel de Roda de Berà i que obligaran a interrompre la circulació ferroviària entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders a partir de l’1 d’octubre. El Consell d’Administració de Renfe ha aprovat l’adjudicació del contracte de 87 autobusos que prestaran el servei entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders a la UTE Tarragona, per un import de 29,2 milions d’euros (IVA inclòs). Amb aquesta contractació històrica, Renfe garantirà la mobilitat dels viatgers de les línies regionals del sud R14, R15, R16, R17 i RT2, afectades per les obres que Adif executarà en el túnel de Roda de Berà entre l’1 d’octubre i el 2 de març de 2025.

Així, la companyia disposarà, durant aquests cinc mesos, de 87 autobusos que oferiran més de 600 trajectes diaris i 30.500 places. Aquest servei per carretera cobrirà els trajectes entre Sant Vicenç de Calders i Tarragona. Aquests autobusos realitzaran trajectes directes, trajectes amb parades intermèdies, i per als trens amb destinació Salou- Port Aventura, el recorregut serà Sant Vicenç de Calders-Salou-Port Aventura. El servei alternatiu per carretera estarà sincronitzat amb els horaris del servei de Rodalies. Els serveis de les línies R14 i R15 es desviaran per la línia Sant Vicenç de Calders – Valls – La Plana Picamoixons, evitant el doble transbord a una part important dels usuaris de les línies. Per part seva, els viatgers de la línia R16, disposaran d’un servei alternatiu per carretera directe entre L’Hospitalet de l’Infant i Sant Vicenç de Calders per a minimitzar el temps de viatge. L’operativa s’ha dissenyat amb la Generalitat de Catalunya, el titular del servei, els ajuntaments implicats i les plataformes de viatgers i viatgeres de Tarragona. Renfe, a més, continua i intensifica la campanya de comunicació sobre aquestes afectacions als seus usuaris, ja iniciada el mes de juliol passat.

Foto: Un moment de la trobada d’aquest divendres a la Subdelegació del Govern. / CEDIDA

Hemeroteca

Tweets recents

Share This