REDACCIÓ
L’Arc Serveis compleix deu anys i hem volgut parlar amb la seva gerent, Jerusalem Torra, per fer balanç d’aquesta dècada de treball amb el col·lectiu de la gent gran i parlar dels projectes de futur.
Com va néixer L’Arc Serveis?
L’Arc Serveis va néixer com un projecte il·lusionador i il·lusionant amb un compromís social, amb un eix central: l’atenció de les persones grans o amb dependència que dona resposta a les necessitats de les persones en tots els seus àmbits de la seva vida millorant-la. I amb una mirada transformadora i adaptant els recursos a les noves realitats i necessitats del col·lectiu.
Quines serveis ofereixen?
Serveis d’Atenció Domiciliària, on s’inclou l’atenció personal i l’atenció domèstica i l’estimulació física i cognitiva. Tenim una botiga amb productes per a gent gran, dependència, d’oci i suport en la vida diària. Fem acompanyament en serveis d’assessorament administratius i els circuits socials dels municipis i servei de préstec d’ajudes tècniques. Impulsem campanyes informatives de sensibilització i visibilitat de diferents temàtiques entorn a la gent gran, projectes i concursos socials en centres educatius i ajuntaments. També implementem noves tecnologies en domicilis i en lluita en contra la bretxa digital. Portem la gestió d’un Centre de Dia per a gent gran i tallers de memòria i planificació d’activitats de gent gran activa en casals i entitats. Lluitem contra la soledat no volguda i fem acompanyament de la gent gran en la participació com a eina d’integració en la comunitat.
Treballen molt les relacions intergeneracionals entre els joves i la gent gran. Quines iniciatives impulseu?
Les relacions intergeneracionals són aquell valor afegit que ha de ser la sòlida base d’una societat per el seu benefici ambdues parts, font d’enriquiment, cohesió social. Són iniciatives que portem a terme amb concursos de projectes socials amb instituts i la Universitat Rovira i Virgili, amb la implementació d’eines que millorin la vida de les persones grans en els seus propis domicilis, creant vincles en escoles de primària i secundària de les diferents comarques, donant suport a campanyes divulgatives i d’informació com acompanyament a usuaris del Centre de dia per a gent gran Marinada de Roda de Berà, serveis comunitaris i tallers.
Com intenten visibilitzar i lluitar contra el maltractament a la gent gran?
El maltractament a les persones grans és una xacra invisible i un greu problema social- Lluitem any darrera any per crear consciència social i política. Amb una necessitat imperiosa de promoure una visibilitat mitjançant campanyes i fer arribar a totes les edats i col·lectius envers les múltiples formes que es presenta, la seva prevenció, detecció i actuació davant un cas. Ho fem en escoles, Instituts, llar de jubilats, centres de dia, entitats, regidories i centres que ho sol·liciten amb tallers, protocols, guies i xerrades.
Han fet arribar les vostres propostes al Parlament.
Hi hem portat el “Projecte de vida” perquè les polítiques s’avancin al futur de les persones grans oferint recursos i eines que els ajudi en les diferents etapes de la vellesa. També el “Reconeixement professionals del SAD Servei d’ajuda a Domicili”, sector invisibilitzat que ha passat desapercebut durant la pandèmia per tots els organismes i han estat veritables murs de contenció evitant ingressos hospitalaris. És un col·lectiu majoritàriament femení que té cura en molts aspectes de la vida de les persones que viuen en els seus domicilis proporcionant una millor qualitat de vida, amb atenció personalitzada- Promouen l’autonomia, la dignitat i els drets de les persones. I fa poc vam portar al Parlament “Mesures i eines envers la prevenció sobre el maltractament a les persones grans“, ajuts i formules que s’adaptin a les noves realitats i nous temps com formació en prevenció- detecció- actuació a professionals del Servei ajuda a Domicili (SAD).
Com treballen la millora de l’autonomia de les persones grans?
La promovem amb l’acompanyament a formacions, a la Universitat d’Adults, formació per capacitar-se digitalment en aplicacions, dispositius i noves Tecnologies (Alexa) creant eines dins els municipis que ajudin aquesta autonomia, com promoure actuacions amb pictogrames en els domicilis, creant xarxes socials, incloent en activitats de la comunitat, realitzant xerrades preventives, adaptant ajuts tècnics, planificant activitats de Gent Gran activa en Casals. També reduint barreres arquitectòniques, cognitives, motrius i emocionals i acompanyant en les diferents etapes de la vellesa, donant eines per escollir el dret a Decidir com envellir.
Quins projectes futurs tenen?
Semblarà una utopia, però com a projecte de futur volem canviar la projecció de la imatge de la vellesa en la societat, implicar a tota la comunitat en les cures i sensibilitzar a les persones, entitats i organismes cap al nou repte: la longevitat i aquesta acompanyada de qualitat de vida. A més, ampliar el projecte de L’Arc Serveis a altres comunitats i oferir més serveis a la gent gran perquè les persones puguin tenir l’opció d’escollir i decidir com i on envellir, així com lluitar per la professionalitat del sector cures, millors sous i millors condicions, com per una conciliació laboral real i visibilitzar al col·lectiu.
Foto: Jerusalem Torra, gerent de L’Arc Serveis. / CEDIDA