JORDI SALVAT – Torredembarra, 23/8/2022
Des de l’inici de l’estiu, les queixes per l’estat dels contenidors de la brossa i la neteja a Torredembarra han tornat a augmentar sensiblement. És el tercer estiu consecutiu que succeeix. L’alcalde i regidor responsable de l’àrea, Eduard Rovira, reconeix problemes en el servei, però també que aquest estiu ja s’estan aplicant millores, que s’hauran de consolidar un cop siguin operatius els nous contractes de recollida de la brossa i neteja viària el primer trimestre de l’any vinent.
I és que les properes setmanes l’Ajuntament de Torredembarra tindrà sobre la taula l’informe que fa mesos prepara una consultoria per definir com han de ser els contractes que cobreixin la recollida de la brossa i la neteja viària per acabar amb els problemes que els darrers tres anys s’han convertit en la gran pedra a la sabata del govern municipal. Una de les claus, segons Rovira, per acabar amb aquesta situació serà la divisió en diversos lots dels actuals contractes. “Estem en una època de transició i hem de superar uns contractes que estan desbordats”, afirma l’alcalde, que avisa que les solucions als defectes actuals significaran un cost més elevat a les arques municipals.
Màquines velles i canvis en les rutines de la ciutadania
Rovira assenyala un primer problema: la maquinària que havia de durar els quatre anys de contracte ha començat a tenir problemes abans del previst, amb avaries greus que han generat més despeses a la concessionària, Nordvert-Sorigué. A aquest fet s’hi han sumat els canvis en les rutines de generació de residus per part de la ciutadania. “Els actuals contractes de recollida de la brossa i neteja viària es van fer amb criteris i rutines dels darrers i en aquests últims dos anys, sobretot a partir de la pandèmia, hi ha hagut uns canvis en el comportament de la ciutadania. Des de l’Ajuntament defensàvem que, segons el contracte, l’empresa els havia d’assumir i ells consideraven que no hi estaven obligats segons el redactat. No hem trobat la solució jurídica”, apunta Rovira.
La por a contagi del coronavirus va provocar que molta gent deixes les bosses de brossa fora dels contenidors, tot i que aquests estiguessin buits. Molts veïns es pensen que estam plens i les bosses es van acumulant i els camions de recollida només poden buidar els contenidors, ja que només hi va un operari per vehicle. D’aquesta manera, han augmentat exponencialment els “desbordaments” i l’empresa manté que no ho pot cobrir amb els recursos disponibles.
La implantació de la recollida selectiva porta a porta també ha estat complicada, sobretot a Baix a Mar, on s’ha fet a partir del novembre. I el primer estiu està sent una veritable prova de foc, sobretot a causa dels grans generadors de residus que són els bars i restaurants. Aquests establiments no han canviat la pauta de comportament en la gestió de la seva brossa, traient-la a totes hores i usant els contenidors d’emergència a l’altre via del tren de forma habitual i fent que aquestes àrees estiguin gairebé sempre saturades per aquesta “superproducció de residus”, generant moltes queixes.
Canvis en la brigada
Davant d’aquest panorama, l’Ajuntament ha hagut de fer servir el personal de la brigada municipal i també un pla d’ocupació per cobrir les mancances de l’empresa concessionària. S’ha canviat la manera de treballar de la brigada, lliurant-los de feines fins ara estructurals per concentrar-los en aquestes actuacions d’urgència, que en aquesta època es converteixen en habituals. S’ha creat un torn especial de cap de setmana, amb la despesa en salaris que això representa. La nova Relació de Llocs de Treball (RLT) recull aquests canvis.
La recollida de la poda és un dels grans problemes aquests darrers mesos i Rovira apunta que probablement es gestionarà a partir de 2023 amb un contracte a banda. La generació d’aquest tipus de residus es concentra sobretot el cap de setmana a causa del volum de segona residència i els horaris de recollida establerts en el contacte -diumenge i dilluns- no permeten cobrir tot el municipi sense afectar la recollida d’altres fraccions, cosa que provoca que quedin molts sacs i bosses de poda al carrer durant setmanes. Els canvis d’horaris de recollida no han funcionat i s’ha hagut d’assumir amb serveis propis de l’Ajuntament. També els voluminosos s’han de retirar abandonats a les illes de contenidors perquè massa veïns no usen el servei de recollida trucant quan dipositen un residu d’aquest tipus.
Aquests nous lots que es licitarien aquesta tardor podrien incloure també la jardineria de parcs i rotondes i Rovira apunta a que se’n podria encarregar una empresa del tercer sector, generant llocs de feina en col·lectius que ho necessiten. També assenyala que calen canvis en la neteja dels carrers i places més concorreguts, amb una actuació intensa amb operaris específics. Un altre lot seria el desbrossament, que amb l’ús de productes menys agressius ha esdevingut més complicada.
Finalment, Rovira no descarta que alguns dels serveis inclosos als contractes de recollida de residus i neteja viària es puguin assumir amb recursos municipals, tot i que caldria trobar la fórmula adequada. Venen mesos de canvis profunds per aconseguir que Torredembarra sigui un municipi més net del que és actualment.
Foto: Una de les illes de contenidors d’emergència de Baix a Mar aquest estiu. / CEDIDA