REDACCIÓ – Roda de Berà / Tarragona, 23/5/2022
El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) ha licitat un contracte de serveis per lots per a la redacció de diferents projectes de traçat i construcció en les autopistes AP-2 i AP-7, a les províncies de Saragossa, Osca, Lleida, Tarragona i Girona i, entre els quals trobem les sortides que fa unes setmanes la Subdelegació del Govern del Tarragona va anunciar que es farien a l’autopista AP-7, a l’alçada de la Roda de Berà i a la Móra.
Mitma ha redactat sengles estudis previs sobre la distribució de la demanda de trànsit després de la supressió del peatge en les autopistes AP-7 Alacant-València-Tarragona, AP-2 Saragossa-El Vendrell i AP-7 Tarragona-La Jonquera, que van revertir a l’Estat al gener de 2020 i setembre de 2021 respectivament.
L’objecte fonamental d’aquests estudis ha estat la realització d’un estudi de trànsit i de mobilitat de l’entorn viari de les citades autopistes, amb vista a determinar les millors solucions per a les actuacions que s’hagin d’escometre per a acomodar la demanda en la Xarxa de Carreteres de l’Estat després de la redistribució de trànsit que s’ha produït després de la supressió de sengles peatges en l’AP-2 i AP-7, com ara la remodelació d’enllaços existents o la implantació d’altres nous, establint la seva programació.
Per a això, s’han avaluat diverses alternatives d’actuació, tenint en compte objectius funcionals (valorant criteris relacionats amb els nivells de servei, accessibilitat, captació de trànsit i aspectes constructius), ambientals (espais protegits, patrimoni cultural, ocupació del sòl,…) i econòmics (valorant el cost de construcció i rendibilitat de cada alternativa).
Sobre la base d’aquests estudis i les seves conclusions, es licita el contracte actual, per a redactar els projectes de noves actuacions en les autopistes AP-2 i AP-7 que millorin la seva funcionalitat. El contracte es compon de 7 lots per a redactar els següents projectes. En el Lot 3, trobem els enllaços de Tarragona Nord -la Móra- i El Vendrell. I en el Lot 5, els enllaços de Roda de Berà i Banyeres.
Mitjançant aquestes actuacions es persegueix resoldre la problemàtica associada a la configuració actual d’aquestes autopistes, amb trams molt llargs sense accessos (una configuració típica en les vies de peatge per a reduir els costos d’explotació lligats al propi cobrament dels peatges). A conseqüència d’aquesta falta de connectivitat, molts usuaris es veuen obligats a recórrer trajectes llargs per vies convencionals per a accedir a l’autopista, penalitzant la seva seguretat i temps de viatge. A més , la distància entre enllaços també dificulta les condicions d’explotació de l’autopista, allargant els trajectes per a fer canvis de sentit o dificultant el desviament de trànsit cap a carreteres alternatives en cas de situacions excepcionals.
Foto: Mapa de les diferents actuacions que es portaran a terme a les autopistes AP-7 i AP-2. / MITMA