Les empreses afronten l’escassetat i l’augment de preu de les primeres matèries i components i la pujada del cost de l’energia

JORDI SALVAT

En els darrers mesos, la manca i augment de preus dels subministraments -ja siguin matèries primeres o components- ha afectat el teixit industrial del nostre país. A aquesta situació s’hi ha sumat la pujada imparable del cost de l’energia. La Guerra d’Ucraïna ha acabat d’afegir incertesa al panorama econòmic dels propers mesos. Les empreses del Polígon Industrial Roques Planes de Torredembarra no han quedat al marge d’aquest context. La tipologia diversa que trobem al polígon torrenc fa que les conseqüències en el seu dia a dia tinguin alguns matisos.

“Des de mitjan de 2021 hem notat moltíssim l’augment de preu de les matèries primeres i l’endarreriment o mancança del seu subministrament. I això ha provocat problemes per a servir als nostres clients habituals. Però han estat conscients de la situació i hem aguantat”, explica el director general de Maystar, Dennis Bonan. Maystar és una empresa dedicada a la cosmètica professional amb una factoria al polígon torrenc on treballen 55 persones. La mitjana d’augment de preu de les primeres matèries ha estat de mitjana d’un 30-40%, però en algun casos aquesta pujada ha arribat al 100%, segons el directiu.

Problemes logístics

Bonan apunta que estan portant a terme un monitoratge molt important de les compres. Maystar és una empresa que exporta a molts països i que el cost dels enviaments amb vaixell s’ha enfilat, però també hi ha una manca de contenidors i canvis de dates, a més de problemes a les duanes dels països. L’arribada de primeres matèries també s’ha endarrerit i això repercuteix en el lliurament dels productes finals.

Intecme fabrica des de fa més de deu anys al polígon torrenc peces per a tot tipus d’empreses auxiliars de sectors com l’automoció i el tèxtil i, des de finals de la primavera passada, han notat un augment molt important de les primeres matèries que fan servir i ho han hagut de traslladar al preu dels productes que serveixen als clients. En el cas de l’alumini, el bronze i el coure, el preu ha pujat un 200% des de fa un any.

“Hem hagut de parlar molt amb els clients i fer-los entendre la situació, que és global. Hem tingut molta feina per fer uns escandalls per demostrar les raons de l’augment del producte que els servim. Tenim més de 2.000 referències diferents”, explica el propietari d’Intecme, Jordi Trapé, que assenyala que “la gran majoria de clients han estat molt comprensius i hi ajuda que tenim una gran fidelització.” “N’hi ha que han mirat de trobar preus més baixos i han vist que és molt difícil”, afegeix.

L’oportunitat de la Covid-19

Els problemes en el comerç i la logística internacional que ha provocat la pandèmia del Covid-19 també ha generat oportunitat en alguns sectors i un és el d’Intecme. “Algunes referències que es feien a la Xina han passat a fer-se a Europa perquè hi ha empreses que han vist que amb els problemes de subministrament des d’aquests països els resulta més barat comprar-ho aquí. A vegades aquestes peces no arriben o ho fan molt tard”, explica Trapé.

Per fer front a l’augment de la demanda, que es situa entre el 10 i el 15%, el propietari d’Intecme explica que han hagut d’automatitzar alguns processos i que això pot produir la pèrdua de llocs de treball. En aquest darrer any han invertit al voltant de mig milió d’euros en aquest concepte. Aquest augment de feina també és conseqüència del tancament d’algunes empreses que no han suportat la crisi econòmica generada per la Covid-19.

En el sector de la ferreteria industrial, una gran quantitat dels productes es produeixen al sud-est asiàtic o, si es produeixen a Europa, gran part dels seus components arriben d’aquella zona del mon. L’establiment del Polígon Roques Planes és un dels quatre que té Optimus Ferreteria Jaume al Tarragonès i el Baix Penedès i ha patit aquest darrer any problemes de subministrament per part de proveïdors i augment dels preus. “Hem tingut problemes puntuals, que no han estat greus, però ens han donat maldecaps”, explica el gerent de l’empresa Jaume Arnal, que apunta que han hagut d’augmentar la previsió a l’hora de fer les compres, ja que sovint tarden a servir-les: “Fem compres amb 5 o 6 mesos d’antelació. Cal més planificació que abans. Tenim més estoc.”

A Torre Disseny, del Grup Gamma, dedicada a la construcció, banys i ceràmiques, els problemes van començar passat l’estiu passat, sobretot a causa de l’augment del preu del gas natural, l’energia que usen les fàbriques de ceràmica. Marta Valldossera, responsable de l’àrea de clients de l’empresa, explica que en el darrer quadrimestre de 2021 els proveïdors van començar a incrementar tarifes i en alguns casos ho han hagut de repercutir als clients: “Depèn dels estocs que tenim. En alguns casos, per exemple, hem assumit la meitat de l’augment dels proveïdors i l’altra meitat ho hem repercutit als clients.” L’eincrement del preu del combustible també afecta el transport i han hagut d’augmentar les tarifes al client.

Valldossera admet que durant la pandèmia el sector ha anat prou bé, però que els problemes amb les primeres matèries i l’augment de preu de l’energia està complicant la situació, tot i que assenyala que la gent continua fent reformes de banys, cuines i altres espais de casa seva.

Més previsió per canviar el cotxe

“Si us voleu canviar el cotxe, heu de ser el màxim de previsors possibles i més si voleu un color o uns acabats concrets” afirma Manel Algar, responsable d’Algaresa Motor, que té un concessionari d’Opel i Hyundai al Polígon Roques Planes. La baixada de producció de microxips està afectant el període de lliurament de vehicles als concessionaris des del segon semestre de l’any passat. “Intentem fixar en tres mesos el termini màxim de lliurament d’un vehicle”, afirma Algar.

S’estan endarrerint el llançament de nous models, com és el cas del Grandland, que estava previst que es pogués comercialitzar aquest mes de febrer i ara s’ha endarrerit fins el maig o juny. O la producció és més baixa que la demanda, com és el cas de l’Open Combo. La Guerra d’Ucraïna també tindrà conseqüències en marques com Hyundai i Algar assenyala que es podrien notar en dos o tres mesos.

Els proveïdors de peces i components abans tardaven dos o tres dies a subministrar-les i, des de fa uns mesos, aquests terminis s’estan allargant i aquest fet afecte les reparacions de vehicles, que també es dilaten en el temps. “Hem hagut de buscar recursos, acudir a altres proveïdors”, explica Algar, que no veu una sortida ràpida a aquesta situació.

L’electricitat, el doble de cara

El cost de l’energia també és un altre problema molt greu amb què s’han trobat les empreses del Polígon Roques Planes. En el cas de Maystar ha estat de més del 100% en un any. “Aquesta pujada del preu de l’energia tan gran ens produeix un augment dels costos que no les podem aplicar al mercat”, destaca el seu director general, que assenyala que han fet pujades graduals dels preus dels seus productes. -dues el 2021 i una el 2022-. Per això, Bonan indica que estan estudiant la implantació de l’energia solar en algun dels processos.

A Intecme han notat molt també l’augment del preu de l’energia, ja que és bàsica en els seus processos de producció. La xifren en una pujada del 40% el darrer any. Arnal (Optimus Ferreteria Jaume) assenyala que cada cop hi ha més gent que està apostant per la instal·lació de les plaques solars als seus habitatges o empreses.

Incertesa, situació volàtil

“Al final del túnel no es veu encara la baixada”, afirma Bonan (Maystar) i que la incertesa marca la situació actual i immediatament futura. Per las seva banda, Jaume Arnal (Optimus Ferreteria Jaume), que tot és molt “volàtil” i “ningú s’atreveix a fer previsions” i més amb conflictes com la Guerra Ucraïna. Valldossera (Gamma) explica que gran part dels àrids -la primera matèria de molts dels seus productes- venen d’Ucraïna i que ara han d’aconseguir-se en altres països i hi ha dificultats en els estocs. Per la seva banda, Trapé (Intecme) ja té clar que aquest nou conflicte bèl·lic afectarà el seu negoci, ja que la majoria de l’alumini arriba de Rússia i el preu augmentarà les properes setmanes. Malgrat tot ho té clar: “Ens en sortirem.”

 

Fotos: A dalt, Maystar, que exporta a desenes de països de tot el món. Amb els problemes logístics que això provoca. I a baix, Intecme, que disposa de més de 2.000 referències diferents de productes a la planta que té al polígon torrenc. / MAYSTAR / INTECME

Hemeroteca

Tweets recents

Share This